Táplálkozás, egészség

Az egészséges életvitel keretében a táplálkozásnak, mozgásnak és a lelki egyensúlynak nagy jelentősége van. A kiegyensúlyozott táplálkozás fontos előfeltétele annak, hogy testileg és lelkileg egészségesek és munkabírók legyünk. Az ételeinkben lévő tápanyagok változatossága révén a test hozzájut valamennyi fontos tápanyaghoz, melyek működéséhez szükségesek.

táplálkozás, egészség | Wellness ABC 2006 ;   InforMed | Kotsis, J.
Az egyoldalúan összeállított táplálkozás nem tudja teljesíteni ezt a feladatot, és a táplálkozással összefüggő betegségekhez vezethet, melyeket manapság már mint „civilizációs betegségeket” (zsírháztartás zavar, cukorbetegség, magas vérnyomás stb.) tartanak számon. A helytelen táplálkozás következményei gyakran csak évek múlva ismerhetők fel.

A helyes táplálkozás sokaknak nehezére esik. Ennek oka lehet az egymástól szögesen eltérő táplálkozásra vonatkozó ajánlások és dogmatikus irányelvek vagy a magatartásváltozás problémája.

Tapasztalatok bizonyítják, hogy az alternatív táplálkozási koncepciók – legyenek bármilyen képtelenek is – több követőre találnak, mint a kiegyensúlyozott vegyes táplálkozás. Ennek feltehetőleg az az oka, hogy az önálló döntések nehezebbek, mint bizonyos előírásokat betartani. Ettől eltekintve az álszakértők magukat és módszereiket sokkal jobban tudják eladni, mint a táplálkozástudományi szakemberek.

A kiegyensúlyozott táplálkozásra való áttérés egyszerűen és könnyen megvalósítható, nincsenek ugyanis se tilalmak, se merev táplálkozási ajánlások.

  • naponta 3-4 szelet kenyér, lehetőleg teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér
  • zsírszegény felvágott
  • naponta lehetőség szerint zsírszegény tej ill. tejtermékek (0,25-0,5 liter ill. 250-500 gramm tej/aludttej ill. joghurt/túró)
  • 1 adag rizs, tészta vagy burgonya
  • 1 adag zöldség és/vagy 1 adag saláta
  • 2 darab gyümölcs
  • kevesebb hús, több tengeri hal
  • kevesebb zsiradék, tehát kevesebb a „jónak tartott” olajból is (hidegen sajtolt olajok)
  • kevesebb édesség
  • sok folyadék (kalóriaszegény), legalább 1,5 liter
  • 1-2 pohár gyümölcs- vagy zöldséglé
  • rendszeres és változatos étkezések
  • készételek gyümölccsel ill. zöldséggel történő kiegészítése
  • kíméletes elkészítés
| táplálkozás, egészség
2006-03-09 18:36:47


+ További hírek
+ További egészségpolitika
hirdetés
^