Hirdetés

Túlterhelt óvodások

Az óvodásokat túl sok tanulnivalóval sanyargatják az Egyesült Államokban, két okból is. A szegény vidékeken a 2002-es felzárkóztatási törvénynek akarnak megfelelni az óvodák és iskolák, különben elesnének az állami támogatástól. A tehetősebb környékeken más a motiváció – az egyre élesedő verseny.

óvoda, tanulás, túlterhelés |

InforMed Hírek 2006 ;4   InforMed | Dobos, L.


Az utóbbi évtizedben az 5-6 évesek élete nemegyszer rémálomhoz hasonlítható. Van, ahol az első osztályban reggel ¾ 8-kor kezdődik a tanítás, és 2 óra után van vége. Sok gyerek ilyenkor még különórákra jár ½ 6-ig. nem csoda, hogy a legtöbben már délelőtt elalszanak, vagy teljesen összeomlanak.

Harminc évvel ezelőtt az első osztályban tanultak olvasni a gyerekek. Ma már az óvodában elkezdődnek az olvasás órák, és azoknak a gyerekeknek, akik az iskola első fél évében nem tudnak olvasni, külön foglalkozásra kell járniuk. A mese, az ujjal festés, az egyes betűk felismerése és a játék helyett az elsősök órákat töltenek a matematika tesztek megoldásával, hangos olvasással. Több helyen a pihenést, a zenét vagy a rajzot áldozzák fel az írásbeli gyakorlatokért és a helyesírási feladatokért. A 6 éves gyerekeknek sorozatos teszteket kell írniuk – van, hogy akár 10 napon át is, hogy felmérjék és biztosítsák kellő haladásukat.

Az ilyen gyerekek már az anyjuk hasában is Mozartot hallgatnak, pár hónapos korukban baby Einstein videokat néznek, egy egész iparág fejlődött ki az igények kielégítésére, azért, hogy a gyerekük jövője miatt szorongó szülőknek segítsenek „a jó kezdéshez”. A szülők – és bizony, sokszor a pedagógusok is – tévesen hiszik azt, hogy minél korábban tanul meg egy gyerek önállóan olvasni, írni és számolni, annál sikeresebb lesz végig az iskolában.

Nem minden körzet vagy minden iskola teszi azonban a magáévá ezt az újfajta oktatási mániát. Rájöttek, hogy nem jó az, ha a kimerült gyereket sorozatos kudarcok érik, még mielőtt a cipőjét megtanulná rendesen befűzni. Felismerték, hogy a mesterségesen túlterhelt és túloktatott gyerekek harmadikos koruk idejére kiégnek. Nagy-Britanniában is sokan tiltakoznak ez ellen, Walesben egyenesen tilos a kisgyerekek tesztelése.

A gyerekekkel foglalkozó szakemberek tudják, hogy a kisgyermek 5 és 7 éves kora között legalább olyan fontos a szociális és emocionális fejlődés, mint az ábécé elsajátítása. Ha harmadikos kora előtt tesztelik a gyereket, talán hű képet lehet kapni arról, mit is tud abban a pillanatban, de arról egyáltalán nem, hogyan fog haladni később. Nem minden gyerek fejlődik egyformán. A fontos az, hogy az érdeklődését felkeltsék, és hagyják, hadd fedezze fel a világot ő maga, hadd alakuljon ki a kritikus gondolkodása. Fontos a rugalmasság, és az, hogy a gyereknek meghagyják a gyerekkorát.

óvoda, tanulás, túlterhelés

2016-04-01 11:31:02

Hirdetés
Hirdetés

Web Design & Development Prowebshop