Hirdetés
Elkezdődött a suli!
Nincs kifogás, a mai nappal "élesben" is elkezdődött az iskola. Hogyan segíthetünk gyermekeinknek visszazökkenni a rendes kerékvágásba?
Könnyítsük meg az első napokat
- Mondjuk el a gyereknek, hogy nem ő az egyetlen, aki az első napokban kicsit szorong.
- Mutassunk rá az iskolakezdés pozitív oldalaira: jó lesz találkozni az osztálytársakkal, esetleg új barátokat is szerezhet.
- Keressünk a környéken egy másik gyereket, akivel együtt járhat iskolába.
- Ha az első napokban úgy érezzük helyesnek, vigyük el és menjünk érte az iskolába.
- Legyen széles, bélelt vállszíja és bélelt hátrésze
- Minél kevesebbet tegyünk bele. Rendezzük el a táskát, lehetőleg használjuk ki valamennyi rekeszét. A nehezebb dolgok a hátrész közepére kerüljenek. A hátitáska súlya ne legyen több mint a gyerek testsúlyának 10-20 százaléka.
- Mindig mindkét vállszíjat használjuk, a féloldalasan hordott táska megerőlteti a gyerek hátát.
- Ha nagyon sokat kell a gyereknek cipelnie,, fontoljuk meg, ne vegyünk-e kerekes táskát. Igaz, a lépcsőn ezt is föl kell cipelni, és a hóban sem könnyű húzni.
Ismételjük át a gyerekkel a közlekedés és a viselkedés főbb szabályait.
Étkezés
- A legtöbb iskolában előre megismerhető az étlap, így tudunk tervezni, mit csomagoljunk a gyerekkel, ha esetleg olyat kapna ebédre, amit nem eszik meg.
- Tegyünk meg mindent azért, hogy a gyerek iskolájában egészséges ételek és italok kerüljenek a büfébe vagy az automatába (friss gyümölcs, zsírszegény tejtermék, 100 százalékos gyümölcslé).
- Ne igyon a gyerek cukros üdítőket, mert elhízhat.
A bántalmazás lehet testi, szóbeli vagy szociális, megeshet az iskolában, a játszótéren, a buszon, a lakókörnyezetben, de akár az interneten is.
Ha a gyereküket bántalmazzák
Tanítsuk meg a gyereket, hogyan reagáljon rá:
- nézzen a szemébe az illetőnek
- húzza ki magát és maradjon nyugodt
- menjen el
- beszéljen határozottan („nem tetszik, amit csinálsz”, „kérlek, ne beszélj velem így”, „miért mondod ezt?”)
- kérjen segítséget
- barátkozzék a társaival
- Szóljunk az iskola tanárainak, dolgozóinak, ha bántalmazásról értesülünk, és működjünk együtt velük a megoldásban
- Magyarázzuk el a gyereknek, hogy a bántalmazás soha nem lehet helyes vagy jogos
- Szigorúan és következetesen szabjunk határt a gyerek agresszív viselkedésének.
- Nyújtsunk pozitív példát a gyereknek.
- Hatásosan büntessük meg, de soha ne kapjon ki (például a jutalmak, előjogok eltiltásával).
- Keressük a gyakorlati megoldást közösen az iskola tanáraival, dolgozóival, pszichológusokkal és a bántalmazott gyerek szüleivel.
- Mondjuk el neki, nem helyes drukkolni, sőt, még csöndben nézni sem, ha valaki bántja a másikat.
- Tanítsuk meg arra, hogy mondja el, ha ilyesmit látott, egy felnőttnek, akiben megbízik.
- Segítsünk a gyereknek, hogy segíthessen a bántalmazottaknak. Bátorítsuk, hogy játsszék az ilyen gyerekekkel.
- Buzdítsuk arra, hogy a többiekkel együtt emelje fel szavát a bántalmazások ellen.
- Az alsó tagozatos kisgyereknek felügyeletre van szüksége, kell egy felnőtt aki iskolába indítja reggel, és fogadja, ha hazajön, egészen addig, míg a szülei haza nem érkeznek.
- A 11-12 éves kiskamaszok esetében sem jó, ha üres házba érkeznek haza.
- Ha nem sikerül felváltva az egyik szülőnek otthon lennie, nagy gondot kell fordítani a távfelügyeletre. Legyen meghatározva az az időpont, amikor a gyereknek haza kell érnie, és jelentkeznie kell telefonon, akár a szüleinél, akár egy szomszédnál.
- Ha napközis vagy más délutáni programban vesz részt, tudjunk meg minél többet azokról, akikkel a délutánt tölti a gyerek. Érdeklődjük meg, hány gyerek esik egy felvigyázóra, és biztonságos-e a játszótér.
- Legyen vonzó a tanulósarok, a gyereknek állandó munkaterület kell a szobájában vagy a ház egy másik helyiségében, ahol egyedül lehet.
- Hagyjunk elég időt a házi feladatra.
- Legyen benne az otthoni házirendben, hogy tanulás alatt nincs tévézés.
- Ellenőrizzük a számítógép és az internet használatát
- Válaszoljunk a gyerek kérdéseire, de soha ne csináljuk meg helyette a leckét.
- Tartson a gyerek tanulás közben rövid szüneteket, amikor kicsit mozoghat, így megelőzzük a gyerek nyakának merevségét, szeme és agya kifáradását.
- Ha egy bizonyos tantárggyal nehézségei vannak a gyereknek, fontoljuk meg, nem kellene-e korrepetálni. Ezt a kérdést azonban legelőször a gyerek tanítójával beszéljük meg.
Amarican Academy of Pediatrics,
kép: sxc.hu
2014-09-01 21:42:04