Hirdetés

A tizennyolcadik hónap

babanapló, csecsemő, fejlődés |

Babanapló   InforMed | Sándor, K

Testi fejlődés

Másfél éves kora körül a gyerek egy kész kis energiagombóc. Folyamatosan fejlődnek motorikus készségei és a szem-kéz koordinációja. Már 3-4 kockából is képes tornyot építeni, eldobni a labdát, húzni a kerekes játékot, beletenni egy dobozba és kivenni onnan tárgyakat, lapozni a könyvben, kezelni a kilincset, inni a csőrös itatóból, és remekműveket firkálni (nemegyszer a falra vagy a bútorhuzatra). Ugyanakkor a totyogó kezdi megtanulni a szerepjáték fogalmát, úgyhogy játékainak új és találékony funkciót adhat. Az építőkocka most már lehet akár hajó vagy repülő is, a tologatós játék szekér vagy babakocsi, a gyurmából tészta lesz, az egymásba rakható kupakokból teáscsésze. A kicsi egyrészt használja képzelőerejét, és a kreatív játékkal fejlődnek motorikus készségei is.

Szociális fejlődés

Ugye, milyen sokszor kérte már a kicsit, hogy osztozzék valakivel a játékán, vagy – uram bocsá – az Ön figyelmén? Az ilyen korú gyermek számára nincs értelme annak a fogalomnak, hogy osztozás, megosztás. Ő azt hiszi, hogy világegyetemének ő áll a középpontjában, és hogy neki és csakis őneki jár minden rivaldafény, minden játék és figyelem. Ebben a korban tehát a kicsinek a szakemberek szerint is a kicsinek énközpontú, egocentrikus a világképe. Meg van róla győződve, hogy mindenki úgy gondolkodik és érez, ahogy ő. És mivel még nincs tisztában mások érzéseivel, a körülötte levő gyermekekre fizikailag reagálhat. Ha egy másik totyogó például akár csak egy ujjal is hozzáér az egyik játékához, a kicsi elkaphatja, vagy, ami még rosszabb, fellökheti vagy megütheti a másik gyereket. Az természetes, hogy Ön nem akarja hagyni, hogy a gyereke bántsa a játszótársát vagy a testvérét, de azt ne várja tőle, hogy ebben a korban osztozzék a játékain, hiszen még csak meg sem érti, miért is kellene neki. Az ilyen korú gyermek számára, ami az övé, az az övé, és az, hogy másoktól elvesz valamit, vagy megvédi a saját holmiját, az autonómia és az identitás kialakításának egyik formája, így teszi próbára határait, és küzd a jogaiért.

Szellemi fejlődés

Körülbelül ebben az életkorban fordulhat elő, hogy a kis kíváncsi elkezdi a „Mi ez?” sorozatot, szinte minden egyes tárgyra rákérdez. Az a vágya, hogy a környezetében levő tárgyaknak a nevét megtanulja, 18-20 hónapos kora körül a szókincs robbanásszerű fejlődéséhez vezet. Amikor a kicsi eléri a döbbenetes verbális fejlődésnek ezt a szakaszát, naponta több szót is elsajátíthat. (Valóban bámulatos, mi tud kijönni a száján!) Mivel ebben a korban a nyelvtanulás alapja az ismétlés, a kicsik nagyon szeretik az egyszerű énekeket, az ujjbábokat és azokat a játékokat, amelyekben vicces hangok vagy szavak vannak. Elalvás előtt vagy a kocsiban gyakran ismételgetik az új szavakat vagy kifejezéseket, így hát ne lepődjék meg, ha végtelen hosszan hallgathatja azt, hogy „csigabiga told ki szarvadat” vagy „kerekecske gombocska”. A totyogók óriási erőt merítenek az új szavak tanulásából, különösen, ha rájönnek, hogy ezeket a szavakat arra használhatják fel, hogy megkapják, amit akarnak.

<< Előző hónap Vissza a tartalomjegyzékhez Következő hónap >>
babanapló, csecsemő, fejlődés

2006-03-16 17:54:08

Hirdetés

Legfrissebb

AZ ORVOS VÁLASZOL

Szakorvosaink válaszai olvasói kérdésekre

Mielőtt kérdez, keressen orvosaink korábbi válaszai között!

Hirdetés
Hirdetés

Web Design & Development Prowebshop