Ez jár a lábnak!

Amikor Isten megteremtette az embert, biztosan sokáig csiszolgatta a lábfejét. A láb boltozata ugyanis egyedien művészi, és ahhoz képest, hogy mekkora terhet kell hordoznia, meglepően érzékeny. Értékes eszköz, amely nélkül az életben aligha tudnánk előbbre lépni. Ezenkívül a lelki folyamatok tükre, és - mint látni fogjuk - sok belső szerv támpontja is megtalálható rajta. Íme néhány jó tanács arra vonatkozóan, hogyan használhatjuk úgy ezt a gyakran szégyenteljesen elhanyagolt testrészünket, hogy az testi és lelki egészségünket szolgálja.

láb, tyúkszem, bütyök, lábápolás | Ideál - Reforméletmód magazin   Celsus Kft. | Perger, A.
A lábfejet illetően hasonló a helyzet, mint a fogaknál: ritka, hogy valakit egész életében elkerülnek a problémák. A nyugati országokban az emberek 90 százaléka él sérült csontokkal, körmökkel vagy meghúzódott inakkal.

EGY KIS ANATÓMIA

A láb a csípőízületeken keresztül kapcsolódik a törzshöz. A csípőízület korlátolt mozgási képességű golyóízület. A láb csontjai a combcsont, a két lábszárcsontot képző sípcsont és szárkapocscsont, valamint a lábfej csontjai. A lábfej váza 26 csontból áll (7 lábtőcsont, 5 lábközépcsont, 14 lábujjcsont). A nagyujjat 2, az összes többi ujjat 3 lábujjcsont alkotja. A felsorolt csontokat 114 szalag és majdnem két tucat izom tartja össze és mozgatja. Mindez nem véletlen: hiszen lábunkra a felegyenesedett tartás miatt egy életen át iszonyatos teher nehezedik, amely magas követelményeket támaszt e végtagunk statikájára.

A mezítlábas járás, illetve főként a lábujjhegyen járás nemcsak a lábnak tesz jót, de az egész szervezetnek is. A láb reflexzónái ugyanis az idegpályák közvetítésével fontos szervekkel állnak kapcsolatban. Ezért jó, ha az első lépéseket a gyermek mezítláb, illetve (csúszásgátlós) zokniban teszi meg.

AMI A LÁBAT VESZÉLYEZTETI

  • Szűk, nem megfelelő cipő
  • "Tévénézésszindróma." Minden olyan szerv, amit hosszú ideig hagyunk lustulni, elsatnyul, leépül. Mozogjunk, amikor csak lehetőségünk van rá, mert ez gyógyír a lábnak, hiszen erősíti a lábboltozatot tartó izmokat, ínakat.
  • Azt azonban egyáltalán nem hálálja meg a lábunk, ha mozgás közben atlaszi terheket kell cipelnie - még akkor sem, ha az a saját súlyunk.
  • Rosszat tesz az is, ha sokat állunk, s így egyoldalúan használjuk lábunkat. A láb és a gerincünk előbbutóbb fájdalommal fogja kifejezésre juttatni elégedetlenségét.
  • Legyünk óvatosak a talpbetétekkel! Ezek bizonyos esetekben hasznosak lehetnek ugyan, tartós használatuk során azonban a láb egyszerűen hozzászokik a "mankókhoz", és pontosan ezért nem képes meggyógyulni.
  • A gerincoszlop alapját saját magunk építgetjük és támogatjuk: természetes járás közben, amikor súlyunkat a lábfej első részére helyezzük, a láb boltozatát formáljuk, katonás és kemény "sarokjáráskor" azonban ezt szinte laposra "vasaljuk".
TYÚKSZEM

Gyakran tréfálkozunk miatta, az érintettek azonban tudják, hogy iszonyatos fájdalommal, mint egy kemény ék, nyomódik a talp, illetve a lábujjak húsába. Kialakulásáért legtöbbször saját magunkat okolhatjuk - a láb tartós, helytelen terhelése következtében fejlődik ki. Kezelése mindenképpen orvosi beavatkozást igényel, mert a kemény, mélyre ható "tövist" teljesen el kell távolítani.

BÜTYÖK

Ennél a főként nőket érintő problémánál a nagyujj csontja erősen kiugrik, az ujj pedig befelé görbül, és oldalra tolja a többi ujjat. Az orvosok gyakran javasolnak műtétet, pedig az sokszor még tetézi a fájdalmakat. Mi inkább intenzív lábgimnasztikát, például spirálgimnasztikát tanácsolunk. Ez erősíti az izmokat, szalagokat, és hajlékonyabbá teszi az ízületeket, javítja a vérellátást és a láb terhelhetőségét, és megakadályozza a további görbülést.

LÁB ÉS KÖRÖMGOMBA

A lábgomba (tinea pedis) okozói különböző gombafajok lehetnek. Mivel a lábápolás gyakran hagy kívánnivalót maga után, és a megfertőződési lehetőség nagyon sokféle, ezért a lábgombásodás a leggyakoribb betegségek közé tartozik. A túl szoros cipők, a szintetikus anyagból készült zoknik, a nem kielégítő higiéné mind elősegíti a láb izzadását. Ezáltal a felső bőrréteg felpuhul, és itt a gombák könnyebben meg tudnak telepedni.

Az elmúlt években vészesen elterjedtek a gombás megbetegedések, a mikózisok. A kórokozók nagyon egyszerűen a zokniról a kézre, majd onnan a szájba, a szervezet "kapujába" juthatnak. A lábgombát tehát érdemes komolyan venni, és időben kezelni. Egyértelmű jelei a bőr bepirosodása a lábujjakon és az ujjak között, a viszketés és a pikkelyesedés. Különösen könnyen összeszedhető az uszodák fülledt tusolóiban és kabinjaiban. Rendkívül nehéz megszabadulni az élősködő gombáktól, ha a lábujj körme alá telepedtek be. Ilyenkor a kenőcsön kívül általában gombaölő gyógyszerre, körömlakkra is szükség lehet. A korábbi gyakorlattal ellentétben a köröm eltávolítása ilyenkor, hacsak nincs rá különleges indok, nem javasolt.

Fontos tudni, hogy mivel a mikózisok csak legyengült immunrendszer esetén képesek elterjedni, a kezeléshez a szervezet ellenálló képességének javítására irányuló terápia feltétlen hozzátartozik.

Gyakran rendezni kell a bél, a hüvely és a bőr mikroflóráját is, ha tartós eredményt kívánunk elérni.

LÁBGöRCS

A lábak, főleg a lábszár gürcsüs fájdalmanak oka lehet túlterhelés, vérellátási zavarok, ásványi sók hiánya (magnézium, kálium, kalcium), vagy ideggyulladások.

A láb vérellátási zavarainak kezelésében nagyon hatékony a szénsavas fürdő. Az értágító hatás nem csak a szíverekre, de az agyra, a vesére is kiterjed, és a végtagok felé is javul a véreloszlás.

GYÓGYÍTÓ LÁBGIMNASZTIKA

A lábgimnasztika sajnos még nem igazán terjedt el széles körben, pedig hatására szinte megfiatalodik az elhanyagolt és meggyötört láb. Íme néhány otthon is elvégezhető gyakorlat:

  • Üljünk le kényelmesen, mezítláb. Először a lábujjakat, majd az egész lábfejet hajlítsuk felfelé, ameddig csak lehet, majd ismét eresszük vissza. Ismételjük többször, majd tartsunk rövid szünetet.
  • A következő gyakorlat a lábujjak szétterpesztése. Ne csodálkozzunk rajta, ha először meglehetősen ügyetlenek leszünk.
LÁBÁPOLÁS FÜRDÉS KÖZBEN

Egészségünket szolgálja a láb hidegmeleg vizes zuhanyozása. Mindig a hideggel fejezzük be, majd a lábfejet és a lábat durva frottírtörölközővel dörgöljük szárazra. Még jobban felfrissít, ha ezt követően, vagy még a zuhany előtt a lábfejet és a lábat kefével vagy kesztyűvel erőteljesen megmasszírozzuk.

Ma is ajánlott a 100 éves Kneipp-féle víztaposás, amely a fürdőkádban is kivitelezhető. A víz érjen vádli magasságig, és a lábat minden rövidre szabott lépésnél magasra emeljük ki a vízből.

TÉRKÉP A TALPON

A talp több, mint egyszerűen a test egy felülete. Művészien megformált mintázata szervezetünk kicsinyített mása. Minden létfontosságú szervnek megvan rajta a megfelelője, és ezen keresztül megtanulhatunk kapcsolatot létesíteni ezekkel a titokban dolgozó szervekkel. Mindenkit szabad masszírozni, a gyermekektől az öregekig. Végezheti bárki saját magán (önmaszszázs), vagy megmasszírozhatja a reflexológiához értő más személy. A művelethez ajánlatos gyógynövénykrémet használni. Ha rendszeresen masszírozzuk talpunkat, egy idő után a vizelet barnás színű lehet. Ez annyit jelent, hogy a vizelettel a szervezetből felszabadított méreganyagok kiürülnek. Így természetes úton megszabadul a szervezet vérkeringését akadályozó lerakódásoktól. Ha beszerezzük a megfelelő könyveket, a lábreflexzónamasszázst végezhetjük otthon is. A kezdéshez elegendő a hüvelykujj és az ujjhegyek, léteznek azonban speciális segédeszközök, amelyekkel különösen hatásosan stimulálhatók a reflexzónák.

  • A talpmasszírozó gurigát sok helyen megrendelhetjük, de egyes drogériákban és reformházakban is kapható.
  • A reflexzónás talpbetét az egész szervezetre hatva javítja a közérzetet, sőt akár a súlycsökkenést is elősegítheti.
MILYEN A TERMÉSZETES JÁRÁS?

A katonai díszlépés eltúlozva ugyan, de pontosan szemlélteti a modern járást: a lábat kinyújtjuk, erőteljesen a sarokra lépünk, és végiggördülünk a talpon, majd nyújtjuk a másik lábat. Mindez katonásan, elegánsnak néz ki, és - amennyiben a mozgásfolyamatok stimmelnek - lendületes is. Pontos mása korunk hektikus, túlpördült ütemű életmódjának. Másrészt az emberi kultúrfejlődés egyik alapvető civilizációs tévedését dokumentálja. A dolgok eredeti, természetes formája egészen másképp néz ki: először a talp első részével, óvatosan érintjük a talajt, és minden lépést teljes átéléssel teszünk meg. Ennek bizonyítékaként figyeljük meg, hogy mezítláb lépegetve, illetve a tánc ösztönös és felszabadult mozdulatai közben ugyanezt a természetes mozgást követjük.

A lépéseket tudatosan gyakorolhatjuk otthon, papucs helyett meleg zokniban masírozva. Szabadságunkon sétáljunk mezítláb a homokban. Szép időben pedig lakóhelyünk közelében is kereshetünk parkot, ahol a gyepen levehetjük a cipőnket. Próbáljunk legalább pár percig lábujjhegyen járni.

A FÁRADSÁGOS MUNKA JUTALMA

Aki tényleg elsajátította a természetes járást, az testileg és lelkileg is érezni fogja a változást. A sarok megkeményedik, durvább lesz, a lábfej első része pedig érzékeny, rugalmas, és a teststatikával általában véve kevesebb bajunk lesz. És ez nemcsak a lábakra vonatkozik, hanem a hátra is, illetve a széles körben elterjedt ízületi megbetegedésekre. A természeti népeknél, ahol ez az eredeti járás még természetes, gyakorlatilag ismeretlenek a mozgásszervek ilyen jellegű krónikus megbetegedései.

TERMÉSZETES ANYAGOKBÓL

A cipő választásánál lényeges, hogy a lábnak legyen helye benne mozogni, ezenkívül lélegezni is tudjon. A bőrcipők többsége a bőr ipari cserzési eljárása következtében sajnos még sok veszélyes anyagot tartalmaz. Ezért amennyiben lehetőségünk van rá, olyan terméket vásároljunk, amely hagyományos eljárással készült bőrből készült, azaz ahol a cserzést növényi anyagokkal végezték.

ILLATOS LÁBAK

A lábfej túlzott verejtékezése a keletkező savanykás, erjedt szag és a lábgomba kialakulása miatt kellemetlen.

  • Hetente két-három alkalommal áztassuk lábunkat 10 percig egyenlő mennyiségű vízből, zsályából vagy csodamogyorókivonatból és alkoholból készített lábápoló oldatban. Áztatás közben tárjuk szét a lábujjainkat, hogy az oldat mindenhova eljusson, majd töröljük szárazra frottírtörölközővel. Utána használjunk pórusösszehúzó hintőport vagy sprayt.
  • Minden nap mossuk meg a lábunkat grépfrútmagcseppes vízben, azután hintsük be dezodoráló, mentolos lábhintőporral.
  • Kezeljük cipőnket szagtalanító sprayvel, vagy próbáljuk meg dezodorálni a talpbetétet.
  • Egy napnál tovább ne viseljük ugyanazt a cipőt, harisnyát vagy zoknit.
  • Hordjunk gyapjúharisnyát vagy zoknit, mert ebben jobban szellőzik a lábunk.
  • Lehetőség szerint kerüljük a zokni viselését, járjunk inkább nyitott szandálban, a lakásban pedig közlekedjünk mezítláb vagy könnyű, nyitott papucsban.
MIT TEGYÜNK LÁBHÓLYAGOSODÁS ELLEN?

A vékony pántokból készült szandálok nagyon divatosak. Azonban akármilyen csinosan is néznek ki, gyakran kellemetlen, sőt fájdalmas nyomokat hagynak a lábon. Hogyan lehet megelőzni a felhólyagzást?

  • Új szandálban csak akkor menjünk nagyobb sétára, amikor azt már jól "bejárattuk".
  • Ha esténként egy zsíros krémmel alaposan bekenjük a lábunkat, nem is keletkezik hólyag, mivel ebben az esetben a láb bőre sokkal rugalmasabb lesz.
  • A vékony bőrszíjjal készült szandáloknál a legjobb, ha felvétel előtt jól bepúderezzük a lábunkat, ez mint egy selymes védőréteg óvja a bőrt. Mit tegyünk, ha a szandál már nyomot hagyott?
  • Tegyünk hideg, nedves árnikatinktúrás borogatást az érintett bőrfelületre. Ez nyugtatja a gyulladásban lévő bőrt és lehetővé teszi, hogy a dagadás lelappadjon.
  • A vízhólyagot nem szabad felszúrni! Amint a bőr alatta már elég stabil, magától felszakad.
  • A hólyagra helyezzünk speciális, patikákban kapható tapaszt. Ezek a tapaszok vízzáróak, és gondoskodnak arról, hogy a hólyag nyugalomban legyen, amíg meggyógyul.
LÁBGYÓGYÍTÓ NÖVÉNYEK
  • A grépfrútmag olaja erélyes fertőtlenítő, gyulladáscsökkentő. A láb és körömgomba legkiválóbb ellenszere. Lábfürdőhöz cseppentsünk 10-15 cseppet, vagy kevés körömvirágkrémhez keverjünk 3-5 cseppnyit, és alaposan kenjük be vele az érintett felületet.
  • A teacserjének főként az illóolaját használják. Kifejezett antibiotikus hatású, vagyis gátolja a baktériumok (gombák és vírusok) szaporodását, s emellett nem ártalmas a bőrre nézve sem. Vagyis nagyon jól használható a láb ápolásánál.
  • A levendula lazító, stresszoldó hatása miatt is kedvelt, szintén bőrbarát növény.
  • Az árnikaeszencia felfrissíti a lábat. Hozzáadhatjuk például borogatáshoz, vagy kenőcs formájában izom és szalagfájdalmaknál alkalmazhatjuk.
  • A zsálya és az izsóp kitűnő izzadásgátló, fertőtlenítő növények.
EGÉSZSÉG UJJNYOMÁSRA

1. Először mindig lazítsuk el egész testünket. A masszírozást most olaj nélkül végezzük: könnyed, körkörös mozdulatokkal, a hüvelykujjal gyakoroljunk enyhe nyomást a testre.

2. Első menetben "feltérképezzük" a talp egész területét.

3. Ezután egy második menet következik, melynek során azokra a pontokra koncentrálunk, ahol keményedéseket érzünk, vagy amelyek olyan szervek megfelelői, amelyekkel az illetőnek problémája van. Ezeken a helyeken gyakran enyhe fájdalmat is érzünk. Az itt összpontosuló blokkolt energiákat csak óvatos, tapogatózó nyomással lehet felszabadítani, és nem erőszakosan.

Ez a fajta masszázs mértékletesen végezve nem ártalmas akkor sem, ha laikusok végzik. Hiszen gondoljunk bele, amikor mezítláb szabad terepen sétálunk, akkor is spontán masszázsban részesítjük a lábunkat. Azt viszont érdemes szem előtt tartani, hogy komoly kezelési sikereket csak szakember érhet el - és ezen nem azokat értjük, akik egy hétvégi kurzuson sajátították el ezt a tudományt.

JÓ TUDNI!
  • A lábgombásodás leggyakrabban a lábujjak között, mégpedig a 3. és a 4. vagy a 4. és az 5. ujj között kezdődik.
  • Először fehéres megduzzadt foltok alakulnak ki, amelyek hámlanak, vagy amelyen kis repedések lehetnek. Innen aztán az egész lábra kiterjedhet, az elváltozást viszketés kíséri.
  • Kezelésére illóolajos, grépfrútcseppes, teafaolajos tinktúrák, balzsamok, gombaölő krémek, izzadásgátló és fertőtlenítő sprayk és hintőporok formájában számos gyógyszer áll rendelkezésre.
  • Megelőzése érdekében pedig a lábat, és főleg a lábujjak közötti területeket mindig szárazon kell tartani.
ÚJDONSÁG A SPIRÁLGIMNASZTIKA!

A spirálgimnasztika olyan gyengéd komplex kezelési mód, amely az illóolajos lábfürdőt, a lábmasszázst és a különleges speciális lazító, erősítő, lábboltozat és izomzaterősítő gyakorlatokat ötvözi. Rendszeres alkalmazása 15-20 alkalom után jelentősen csökkenti a lábfájást és duzzadást, továbbá javítja a lábboltozat statikáját is. (Bővebben lásd az ideál 2000. márciusi számát!)




A cikkben szereplő természetgyógyászati módszerek nem a tényeken alapuló orvostudomány eredményein nyugszanak és nem feltétlenül azonosak az InforMed szerkesztőségének álláspontjával.
| láb, tyúkszem, bütyök, lábápolás
2005-06-07 09:23:10


Peeling

A hámlasztás - peeling - segítségével eltávolíthatjuk a felhám elhalt sejtjeit. Hatására a bőr egészségesebb, apró hibáktól - hegek, foltok stb. - mentes lesz, és ...


Egészséges haj minden életkorban

A kor előrehaladtával sajnos a haj is elveszíti fényét, töredezetté válik, elvékonyodik. Mindezt a hormonális változások okozzák. Kezd eltűnni a haj a fejtetőről, d...


A narancsbőr – tévhitek és kezelések

A narancsbőr általában a nők combján és fenekén jelentkező, narancshéjra emlékeztető képződmény, amelyet a bőr alatt lerakódott zsír okoz.


Tények és tévhitek az őszülésről

Ha megjelennek az első ősz hajszálak, sokan arra gondolnak, biztos a kimerítő munka, az alváshiány, vagy akár a gyerek az oka.


Milyen gyakran kell tusolni?

Sokan nem érzik tisztának magukat tusolás nélkül. De vajon a napi tusolás szükséges vagy egészséges-e?


+ További hírek
+ További egészségpolitika
hirdetés
^