Megfejtették az illatok titkát őrző géneket

Tudósok most elsőként találtak érdemi bizonyítékokat a feromonok néven ismert szexuális üzenetközvetítő vegyianyagok létezésére; ezek a kemikáliák a férfi és nő között belső kommunikációs rendszert alkotnak.

gén, genetika, humán genom, emberi genom, feromon, illat, illatszer |

The New York Times Health News Service   Medincorp | Connor, S.

Most egy genetikusokból és neurológusokból álló csoport olyan humán gént azonosított, amely hasonlatos a rágcsálók feromon-érzékelő génjéhez. Azt is kimutatták, hogy a humán gén az orrban fejti ki hatását.

Bár közvetett bizonyítékok már eddigi is arra utaltak, hogy az embernél is léteznek feromonok, az izolálásukra tett eddigi kísérletek kudarcba fulladtak.

Peter Mombaerts, a Rockefeller University kutatócsoportjának vezetője úgy véli, hogy a gén felelős egy, az orrüregben termelődő protein kiválasztásáért. Ez a protein receptormolekulaként működve érzékeli a feromonokat.

"Kimutattuk, hogy az eddigi ismeretekkel ellentétben a humán genom tartalmaz legalább egy olyan gént, amely a feromon-érzékelést irányítja" - jelentette ki Mombaerts professzor.

A Nature Genetics című folyóiratban publikált tanulmány talán meggyőzheti azokat a kétkedőket, akik szerint a feromonok kizárólag a pszichológusok és illatszergyártók közös tudatában létezik.

A feromonok olyan hormonszerű anyagok, amelyeket egy egyed egy másik fiziológiájának befolyásolására választ ki. Mombaerts professzor kutatásait az egerek közel 100 feromongénjének, a V1r-család génjeinek vizsgálatára alapozta. Ezt a családot egyébként a humán géntérkép elkészítésekor fedezték fel.

A kutató nyolc olyan emberi gént talált, amely megfelel valamelyik ilyen egérgénnek, de ezekből csak egy a valóban működő, aktív gén.

Mombaerts szerint a további hét pszeudogén arra utal, hogy bármilyen legyen is jelenleg az ember feromonrendszere, valamikor még működött, csak elkorcsosult az évtízmilliók alatt - ennyi idővel ezelőtt éltek az utolsó, egerekkel közös őseink.

Megjelent: The Boston Globe