Új antibiotikumok egy meglepő felfedezés nyomán

SAN ANTONIO - Amerikai kormányzati szakértők Oklahomában és Texasban egy végzetes növénybetegség elleni védőszereket kerestek, amikor olyan anyagokat fedeztek fel, amelyek 25 év után az első új antibiotikum csoport tagjai lehetnek.

antibiotikum, rezisztencia, gyógyszer, humán, gyógyszerrezisztens, baktériumtörzsek ellenállósága |

The New York Times Health News Service   Medincorp | Tumiel, C.

A felfedezés nagyon meglepte a Mezőgazdasági Minisztérium kutatóit, ezért még azt sem közölték, hogy mit is találtak pontosan.

Siettek hozzátenni azt is, hogy még évek kérdése, mire az új készítmények feltűnhetnek a humán gyógyászatban a fertőzések elleni harcban.

Az új antibiotikumok kutatásában élenjáró National Institute of Allergy and Infectious Diseases azonban máris nagy érdeklődést mutatott az új vegyianyagok iránt.

"Fontos felfedezésről van szó, hiszen úgy tudtuk, hogy a lehetséges antibiotikumok szinte mindegyikét felfedezték már" - jelentette ki dr. Marisa Miller, a NIAID csoportvezetője.

Az antibiotikus gyógyszereket olyan baktériumok fertőzése ellen használják, mint a Streptococcus, a Staphylococcus vagy az E. coli.

Ám a gyógyszerek túlzott használata növeli a baktériumtörzsek ellenállóságát, így teljesen rezisztens kórokozó-törzsek jelenhetnek meg.

A gyógyszerrezisztens fertőzések jelenleg komoly közegészségügyi problémát jelentenek, tudtuk meg dr. Jan Pattersontól, a University of Texas professzorától, a San Antonió-i University Hospital munkatársától.

"Egy sor új antibiotikumot fedeztek fel mostanában, de ezek csak a régebbiek variánsai, vagyis nem eléggé különböznek; ezekkel szemben is hamar rezisztenssé válnak a baktériumok" - mondta dr. Patterson.

"A baktériumok igen gyorsan fejlődnek - tette hozzá -, naponta milliószor is osztódnak, vagyis ennyi alkalmuk van a fejlődésre és az ellenállóvá válásra. Egyértelműen nagy az igény az új típusú antibiotikumok iránt."

A skót Sir Alexander Fleming 1928-ban fedezte fel a penicillint, amikor valami miatt a laboratóriumában tenyésztett baktériumkultúra elpusztult. Mielőtt kidobta volna a fertőzött mintát, megvizsgálta közelebbről, és rájött, hogy gombaspórák pusztították el a kórokozókat. A mostani felfedezésnél is nagy szerepet játszott a véletlen.

Benny Bruton, az Agricultural Research Service Laboratory kutatója és Bob Stipanovic, a USDA laboratóriumának kémikusa természetben előforduló mikrobákat kerestek, amelyekkel felvehetnék a harcot az ültetvényeket támadó, gyökérfertőzést okozó gombák ellen.

Néhány tesztelt anyag nem igazán volt hatásos a gombafélék ellen, mondta Bruton, de aztán valami másra is figyelmesek lettek a kutatók.

"Néhány kísérletben azt vettük észre, hogy ezek az anyagok gátolják a növekedést - mondta a kutató -, és innentől magától értetődő volt, hogy teszteljük ezeket antibiotikus hatásra is."

A tudósok az anyagokat kipróbálták néhány baktériumfajtával, például staphylococcusokkal és streptococcusokkal szemben. Az anyagok közül hat elpusztította a kórokozókat.

Bruton megjegyezte, hogy mindkét baktériumnak számtalan változata ismert, és ők nem a humán fertőzéseket okozó fajtával végezték a teszteket, mivel laboratóriuma nincs felszerelve humán kórokozókkal végzendő kísérletekre.

"Az, hogy ez működött a tesztelt fajtáknál, nem feltétlenül jelenti azt, hogy minden fajtánál működik. Nem feltétlenül, de ugyanakkor lehetséges" - mondta Bruton.

Stipanovic szerint a munka igen izgalmas és érdekes volt a résztvevők számára.

"Különösen akkor érdekes ez a munka, ha valami igazán pozitív eredményt érhetünk el" - mondta kémikus. "Az egész olyan, mint egy álom. Abban bízunk, hogy olyan új antibiotikumokat találtunk, amelyek a gyógyszerrezisztens törzsek ellen is hatékonyak lesznek."

Dr. Miller azt reméli, hogy intézetének munkatársai lesznek a következők, akik humán kórokozók ellen is tesztelhetik az új anyagokat.

Ezzel együtt ez csak egy aspektusa a gyógyszerrezisztens baktériumok elleni harcnak, amelynek része a fertőzések megelőzése, a túlgyógyszerezés csökkentése és az új módszerek, például védőoltások kikísérletezése, tette hozzá.

Megjelent: The San Antonio Express-News