Szezonális hangulati és hormonális változások

Hogyan befolyásolja az időjárás illetve egyes tevékenységek a havonta jelentkező hangulatváltozásokat, és mikor tanácsos orvoshoz fordulni?

PMS, szezonális hangulatváltozás, premenstruációs diszfória | InforMed Hírek14   InforMed | Dobos, L.

Sok nő számol be a havi ciklusával kapcsolatos hangulatváltozásokról, és 3-9 százalékuk menstruáció előtt rossz közérzetről (premenstruációs diszfória) panaszkodik, ami gyakran jár súlyos depressziós tünetekkel.

A premenstruációs diszfóriában szenvedők általában nyáron jobban érzik magukat, mint télen. Ennek egyrészt az lehet az oka, hogy a fény jótékonyan hat a hangulatra és csökkenti a depressziót, másfelől nyáron több lehetőség nyílik a mozgásra, testedzésre. A szezonális hangulatváltozásokat átélőknél az ösztrogén és progeszteron hullámzása miatt a napi biológiai ritmus is szerepet játszik.

Ha egy nő nem tudja eldönteni, hogy hangulatváltozásai vagy depressziója a menstruációs ciklusához kötődik-e, jó, ha három hónapon át naplót vezet. Sokan azt hiszik ugyanis, hogy premenstruációs tünetegyüttesük van, holott lehet, hogy hangulatváltozásuknak semmi köze a havi ciklushoz.

Ezért ajánlatos, hogy napi bontásban jellemezze a hangulatát – feldobott, nyomott, vidám, szomorú, fáradt, eufórikus, dühös, ingerlékeny vagy fáradt. Fontos, hogy az egyes napokat vegye számításba, és ne figyelje, hogy hol tart a ciklusa, ez ne befolyásolja.

Ha a jó vagy rossz hangulat valóban a havi ciklushoz kötődik, tegye fel magának az alábbi kérdéseket:
  • Pusztán ingerlékeny, vagy komoly jelenetekre kerül sor a családban?
  • Képtelen örömet találni a munkában vagy a családi életben ilyenkor?
  • Néha már enni, aludni sem tud rendesen?
  • Súlyos szorongás és önkritika gyötri?
  • Vannak-e morbid gondolatai, foglalkozik-e a halállal, van-e netán halálvágya van?
A premenstruációs diszfóriának többféle kezelése is van:

Antidepresszánsok

Az ún. SSRI-ket (szelektív szerotonin újrafelvétel-gátlókat) a ciklus 14. napján kell elkezdeni szedni, és a vérzés jelentkezésekor hagyja abba. A hatásra általában néhány hetet várni kell.

Kognitív viselkedésterápia

Ennek során elsajátíthatja a havi ciklushoz köthető depresszió és a hangulatváltozások kezelésének technikáját. Fontos, hogy kímélje magát, ne tervezzen szoros határidőket, és iktasson be időt masszázsra, jógára. Készítsen előre listát azokról a tevékenységekről, amelyeket valóban örömmel végez, és a depressziós időszakban foglalkozzon ezekkel, még ha nehezére esik is.

Fényterápia

Vizsgálatok bizonyítják, hogy a természetes fényt imitáló fényforrások biokémiai változásokat idéznek elő az agyban, ami javítja a hangulatot. Ez a módszer segíthet a premenstruációs diszfória esetében is.

Bármelyik kezelés segít, fontos, hogy tüneteit vegye komolyan, ne intézze el egy legyintéssel, hogy ez csak premenstruációs szindróma.

| PMS, szezonális hangulatváltozás, premenstruációs diszfória
2017-01-24 22:18:59


Szezonális hangulati és hormonális változások

Hogyan befolyásolja az időjárás illetve egyes tevékenységek a havonta jelentkező hangulatváltozásokat, és mikor tanácsos orvoshoz fordulni?


A szabálytalan havi vérzés gyakori okai

Sok nőnél jelentkezik szabálytalan, nagyon erős vagy kimaradó vérzés. Az alábbiakban azokat az okokat ismertetjük, melyek egészséges nőknél jelentkeznek, és néhány ...


Természetes gyógymódok a premenstruációs tünetegyüttes ellen

A legtöbb nő ismeri a premenstruációs tünetegyüttest (PMS), mintegy 90 százalékuknál valamilyen testi vagy pszichés változás előre jelzi a havi vérzést.


A fogamzásgátló pirulák enyhítik a menstruációs fájdalmakat

Egy kivételesen hosszútávú követéses vizsgálat alátámasztja, hogy a menstruációs fájdalmak ellen is használnak a fogamzásgátló pirulák - írták svéd kutatók...


A B-vitaminban gazdag ételek csökkentik a premenstruációs szindróma kockázatát

A B-vitaminban gazdag étrendet követő nők esetében kisebb a valószínűsége a premenstruációs szindróma kialakulásának - hívták fel a figyelmet a szakemberek.


+ További hírek
+ További egészségpolitika
hirdetés
^