Hirdetés

Emlékezetzavar

Életünk során tanuljuk a bennünket körülvevő világot és saját személyiségünket. A tanulási folyamatban fontos szerep jut az emlékezetnek.

emlékezetzavar, emlékezés |

Gyógy-ír   Kisalföld | Belényessy, I.

Emlékezet alatt azt a képességet értjük, ahogy idegrendszerünk emléknyomok formájában megőrzi az érzékszervek által felvett külvilági és belső ingereket. Szelektív funkciója segítségével rangsorolja őket, asszociatív kapcsolatot teremt közöttük és őrzi a válaszreakciók emléknyomait is a hozzájuk kapcsolódó érzelmi és hangulati töltéssel.

Az emlékezés alapja mindennapi tájékozódásunknak, egyszerű és bonyolultabb helyzeteink felismerésének, új ismeretek szerzésének, feltétele komfortos éntudatunknak. Zavarait ijesztően éli meg az ember. Vegyük sorra közülük a legjellemzőbbeket.

Sokan panaszolják: a napi rutin háztartási munkáikban fennakadást jelez tettek-e megfelelő fűszert az ételbe, menet közben elfelejtik, hova és miért indultak. Ha csak ennyi a panasz, elbagatellizálható. Jelentősége annak van, ha gyakorlott háziasszony elfelejti, melyik ételhez milyen nyersanyagok szükségesek, milyen sorrendben készíthető. Elfelejti bizonyos dolgok évek során megszokott helyét, bútordarabok nevét. Ilyen esetekhez tájékozódási nehézségek is társulhatnak, amelyek kezdetben a megszokott lakókörnyezet utcáira, tereire vonatkoznak, később megnehezíthetik a lakásban való eligazodást is.

Sajátos, nem túl gyakori formája az emlékezetzavarnak a részleges vagy teljes amnézia, az emlékezet körülírt időtartamú vagy teljes kiesése. Hátterében minden esetben trauma áll, ami lehet organikus (idegrendszeri) vagy lelki eredetű. Fenti tünetek észlelésekor szakirányú orvosi segítséget kell kérni!

Sajátosan működhet az emlékezet gyermekkorban és idős embereknél. Gyermekeknél gyakori a megőrzés zavara. Rontja az iskolai teljesítményt, a személyiségfejlődésben pedig komplexus forrása lehet. Az esetek nagy részében - mondhatni kizárólag - nem az emlékezet sérült, hanem a figyelem és az érzelemvilág, a motivációs késztetés vagy egyéb személyiségkomponensek.

Az ok kereshető nevelési módszerben, tanulási módszerben, rosszul működő családmodellben. Az idősödő ember élettere fokozatosan összezsugorodik. Ezt követi az érdeklődés leszűkülése, amelyben szerepe van a megjegyző emlékezet megnehezült működésének.

Új ismeretek nehezen rögzülnek, a tágabb horizont érdektelenné válik. A felejtés első jelei ismert nevek felidézési problémáihoz köthetők. Folyamattá válik, köre tágul, ha az idős ember memóriáját nem tréningezi. Ezt a célt szolgálja a napi olvasás - legalább napilapok szintjén - rejtvényfejtés, tv-nézés.

Az emlékezést mint élettani folyamatot csak mesterségesen tudjuk a teljes személyiség egészétől elkülöníteni, így működési zavarai megnehezítik a többi részfunkció működését is, alapvetően fokozott elbizonytalanodáshoz, pszichés diszharmóniához vezetnek.

emlékezetzavar, emlékezés

2007-11-29 10:49:30

Hirdetés
Hirdetés

Web Design & Development Prowebshop